STATUT
POLSKIEGO TOWARZYSTWA PEDIATRYCZNEGO
Uchwalony przez Walne Zgromadzenie Delegatów podczas XXXV Zjazdu Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego w Rzeszowie w dniu 5 września 2019 roku.
PREAMBUŁA
Zadaniem pediatrii jest sprawowanie wszechstronnej opieki medycznej nad dziećmi i młodzieżą. Skuteczna realizacja tego celu w Rzeczypospolitej Polskiej uwarunkowana jest ścisłym współdziałaniem lekarzy pediatrów, świadomych istnienia szczególnych potrzeb populacji wieku rozwojowego. Lekarze dzieci, wierni zasadzie integralności pediatrii, zrzeszają się w Polskim Towarzystwie Pediatrycznym i uchwalają poniższy statut.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę: „Polskie Towarzystwo Pediatryczne”, zwane dalej Towarzystwem.
§2
- Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Siedziba Towarzystwa i jego władz naczelnych znajduje się w Warszawie.
- Dla realizowania swoich celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§3
- Towarzystwo działa zgodnie z przepisami ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, niniejszym statutem oraz szczegółowymi regulaminami.
- Towarzystwo posiada osobowość prawną.
- Towarzystwo posiada prawo używania godła, pieczęci oraz odznaki.
- Godłem Towarzystwa jest wizerunek dziecka z napisem w otoku: „POLONORUM SOCIETAS PAEDIATRICA A PROF. JOSEPHO BRUDZIŃSKI A MCMVIII CONDITA”.
- Towarzystwo używa pieczęci okrąglej z godłem Towarzystwa w środku oraz napisem w otoku: „Polskie Towarzystwo Pediatryczne. Zarząd Główny”, bądź „Polskie Towarzystwo Pediatryczne. Zarząd Oddziału” oraz pieczęci podłużnych z napisem o treści jak wyżej i właściwymi adresami siedzib. W kontaktach międzynarodowych Towarzystwo może używać nazwy Polish Society of Paediatrics.
- Towarzystwo posiada odznakę członkowską przedstawiającą miniatury godła w kolorach: srebrnym i złotym, których zasady przyznawania określa regulamin uchwalany przez Zarząd Główny Towarzystwa.
§4
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
- Towarzystwo może zatrudniać pracowników przy realizacji swoich zadań statutowych.
§5
- Członkowie Towarzystwa zrzeszają się w Oddziałach Terenowych Towarzystwa (dalej: Oddział Terenowy) lub Ogólnopolskich Sekcjach Specjalistycznych (dalej: Ogólnopolska Sekcja).
- Członkowie Towarzystwa mogą prowadzić działalność na rzecz medycyny wieku rozwojowego w odrębnych specjalistycznych towarzystwach pediatrycznych.
- Oddziały Terenowe i Ogólnopolskie Sekcje powołuje i znosi Zarząd Główny Towarzystwa.
§6
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji zrzeszających stowarzyszenia o takim samym lub podobnym profilu działania.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i zagranicznych fundacji działających na rzecz dziecka i rodziny.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Towarzystwa
§7
Celami Towarzystwa są:
- upowszechnianie wiedzy z dziedziny medycyny wieku rozwojowego;
- współudział w tworzeniu polityki zdrowotnej wobec populacji wieku rozwojowego w celu zapewnienia prawidłowego rozwoju oraz stanu zdrowia dzieci i młodzieży;
- podnoszenie poziomu naukowego i kwalifikacji zawodowych lekarzy pediatrów;
- szerzenie zasad deontologii i etyki zawodowej oraz dbałość o ich przestrzeganie;
- reprezentowanie interesów ogółu polskich lekarzy pediatrów, w szczególności wobec: władz państwowych i samorządowych (administracji centralnej i terenowej), władz samorządu lekarskiego oraz wobec stowarzyszeń lekarzy innych specjalizacji i wszystkich innych stowarzyszeń naukowych;
- nawiązywanie i podtrzymywanie międzynarodowej współpracy w zakresie medycyny wieku rozwojowego
- monitorowanie potrzeb zdrowia dzieci.
§8
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie zjazdów, sympozjów, konferencji i posiedzeń naukowych oraz prowadzenie działalności szkoleniowej i edukacyjnej w ramach określonego przepisami prawa kształcenia ustawicznego lekarzy, o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim;
- prowadzenie działalności wydawniczej z dziedziny medycyny wieku rozwoju;
- współpracę z instytucjami i podmiotami powołanymi do rozwiązywania problemów medycyny wieku rozwojowego;
- prezentowanie opinii w sprawie ważnych problemów dotyczących ochrony zdrowia dzieci i młodzieży oraz wydawanie stosownych oświadczeń publicznych;
- organizowanie konkursów i nagradzanie wyróżniających się prac naukowych z dziedziny medycyny wieku rozwojowego;
- promowanie osiągnięć naukowych oraz najlepszych rozwiązań organizacyjnych w zakresie ochrony zdrowia dziecka;
- delegowanie członków Towarzystwa na międzynarodowe kongresy, zjazdy i sympozja;
- dofinansowanie wyjazdów członków Towarzystwa na międzynarodowe kongresy, zjazdy i sympozja według zasad określonych w regulaminie uchwalanym przez Zarząd Główny Towarzystwa;
- przyznawanie tytułu członka honorowego i nagród regulaminowych za wyróżniającą się działalność organizacyjną i wybitne zasługi na rzecz Towarzystwa lub medycyny wieku rozwojowego;
- opiniowanie i zgłaszanie wniosków o przyznawanie odznaczeń resortowych i państwowych członkom Towarzystwa;
- przygotowanie i prowadzenie programów w zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia dzieci i młodzieży;
- nawiązywanie, utrzymywanie i rozwój kontaktów z krajowymi i zagranicznymi organizacjami naukowymi i społecznymi;
- tworzenie rekomendacji zaleceń dotyczących procedur diagnostyczno-leczniczych u pacjentów w wieku rozwojowym.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki
§9
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych;
- członków uprzywilejowanych;
- członków wspierających;
- członków honorowych.
§10
- Członkiem zwyczajnym oraz uprzywilejowanym Towarzystwa może być lekarz posiadający prawo wykonywania zawodu według jego przepisów rodzimych, niezależnie od obywatelstwa i miejsca praktyki lekarskiej oraz niezależnie od obywatelstwa, przedstawiciel dziedzin pokrewnych, działający na rzecz pediatrii i Towarzystwa, z wykształceniem wyższym lub równoważnym, według jego przepisów rodzimych. Członkiem uprzywilejowanym może być nadto lekarz posiadający status rencisty, emeryta lub inny równoważny według jego przepisów rodzimych.
- O przyjęciu w poczet członków zwyczajnych oraz uprzywilejowanych decyduje w drodze uchwały Zarząd właściwego Oddziału Terenowego, na podstawie pisemnej lub elektronicznej deklaracji kandydata i rekomendacji dwu uznanych w środowisku członków Towarzystwa.
- Od uchwały Zarządu właściwego Oddziału Terenowego odmawiającej przyjęcia w poczet członków zwyczajnych przysługuje odwołanie do Zarządu Głównego Towarzystwa.
§11
- Członek zwyczajny Towarzystwa zobowiązany jest:
- regularnie opłacać składki członkowskie;
- wykonywać przynależne mu czynne oraz bierne prawo wyborcze (przy wyborze terenowych i centralnych władz Towarzystwa).
- Zasady zwalniania członka Towarzystwa z obowiązku uiszczania składek członkowskich określa regulamin uchwalany przez Zarząd Główny Towarzystwa (członek uprzywilejowany).
§12
Do praw i obowiązków Członka zwyczajnego i uprzywilejowanego Towarzystwa należy:
- prawo uczestniczenia we wszystkich posiedzeniach naukowo-szkoleniowych organizowanych przez Towarzystwo oraz we wszystkich innych formach działalności Towarzystwa;
- prawo zgłaszania uwag i wniosków do wszystkich władz Towarzystwa, z zastrzeżeniami wynikającymi z niniejszego statutu;
- prawo noszenia odznaki członkowskiej Towarzystwa;
- obowiązek godnego reprezentowania środowiska pediatrów polskich i dbania o dobre imię Towarzystwa;
- obowiązek aktywnego uczestniczenia w realizacji celów Towarzystwa;
- obowiązek przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
§13
Członkostwo zwyczajne i uprzywilejowane ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie właściwemu terenowo Zarządowi Oddziału Terenowego, a w przypadku jego zniesienia Zarządowi Głównemu Towarzystwa;
- skreślenia z listy członków uchwałą właściwego Zarządu Oddziału Terenowego z powodu:0
- zalegania, wyłącznie w przypadku posiadania statusu Członka zwyczajnego Towarzystwa, z opłatą składki członkowskiej przez okres co najmniej 2 lat, mimo trzykrotnego wezwania do zapłaty drogą pocztową lub elektroniczną;
- poważnego naruszenia obowiązków członkowskich;
- naruszenia przepisów kodeksu deontologicznego lub przepisów o wykonywaniu zawodu;
- utraty lub zawieszenia prawa wykonywania zawodu orzeczonych przez sądy lekarskie;
- skazania wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową pozbawienia praw obywatelskich;
- śmierci Członka.
§14
- Od uchwały o wykluczeniu na podstawie § 13 ust. 2 przysługuje Członkowi odwołanie do Zarządu Głównego Towarzystwa w terminie 30 dni od daty doręczenia pisemnej uchwały w przedmiocie wykluczenia. Decyzja Zarządu Głównego Towarzystwa jest ostateczna.
- Członek skreślony na podstawie § 13 ust. 2 lit. a może ubiegać się o ponowne przyjęcie do Towarzystwa po uregulowaniu dwóch zaległych składek rocznych. Uchwałę o ponownym przyjęciu podejmuje właściwy miejscowo Zarząd Oddziału.
- Decyzję o ponownym przyjęciu Członka skreślonego na podstawie § 13 ust. 2 lit. b podejmuje Zarząd Główny Towarzystwa.
- Członek skreślony na podstawie § 13 ust. 3 lit. c, d i e może ubiegać się o ponowne przyjęcie do Towarzystwa po ustaniu przeszkody prawnej. Uchwałę o ponownym przyjęciu podejmuje Zarząd Główny Towarzystwa.
- W przypadkach określonych w § 14 ust. 2 – 4 niniejszego statutu uchwała podejmowana jest na podstawie wniosku zgłoszonego przez członka skreślonego.
§15
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która uznaje cele statutowe Towarzystwa oraz wspomaga Towarzystwo organizacyjnie i finansowo.
- Wysokość składki członka wspierającego ustala indywidualnie Zarząd Główny Towarzystwa w formie uchwały.
- Członków wspierających przyjmuje Zarząd Główny Towarzystwa na podstawie uchwały.
§16
- Członek wspierający ma prawa i obowiązki członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego.
- Członek wspierający ma prawo korzystać z opinii i ekspertyz Towarzystwa.
§17
- Spory wynikające z uchybień zapisu statutowego i wewnętrznych regulaminów Towarzystwa rozstrzygają Zarządy Oddziałów Terenowych lub Zarządy Ogólnopolskich Sekcji, zależnie od przedmiotu sporu.
- Od uchwały Zarządu Oddziału Terenowego lub Zarządu Ogólnopolskiej Sekcji rozstrzygającej spór przysługuje członkowi prawo odwołania się w terminie 30 dni od dnia doręczenia pisemnego rozstrzygnięcia do Zarządu Głównego Towarzystwa. Zarząd Główny Towarzystwa powołuje komisję w składzie trzech osób do spraw rozpoznawania odwołania, która następnie przedstawia Zarządowi Głównemu Towarzystwa swoje stanowisko, na podstawie którego Zarząd Główny Towarzystwa podejmuje ostateczną uchwałę w tej sprawie.
ROZDZIAŁ IV
Władze naczelne Towarzystwa
§18
- Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa;
- Zarząd Główny Towarzystwa i jego Prezydium;
- Główna Komisja Rewizyjna.
- W Walnym Zgromadzeniu Delegatów Towarzystwa (dalej: Walne Zgromadzenie Delegatów) uczestniczą Delegaci wybrani w wyborach we wszystkich Oddziałach Terenowych, z zastrzeżeniami wynikającymi z niniejszego statutu.
- Władze naczelne Towarzystwa funkcjonują na podstawie Statutu oraz Regulaminu.
§19
- Kadencja władz naczelnych Towarzystwa trwa nie dłużej niż 4 lata.
- Wybór władz Towarzystwa odbywa się w głosowaniu tajnym.
- Członkowie władz Towarzystwa pełnią swe funkcje honorowo.
- Uchwały władz naczelnych Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
- W razie zmniejszenia składu osobowego władz naczelnych Towarzystwa, organ władzy, na podstawie podejmowanej uchwały, uzupełnia swój skład o nowych członków w liczbie nieprzekraczającej 1/3 liczby statutowego składu. Podejmując uchwałę organ władzy bierze pod uwagę wyniki wyborów do gremium.
§20
Walne Zgromadzenie Delegatów
- Walne Zgromadzenie Delegatów jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Walne Zgromadzenie Delegatów może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- W Walnym Zgromadzeniu Delegatów uczestniczą członkowie – delegaci wybrani w wyborach przeprowadzonych w Oddziałach Terenowych Towarzystwa.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów odbywa się co 4 lata i jest zwoływane przez Zarząd Główny Towarzystwa.
§21
- Wybory delegatów na Walne Zgromadzenie Delegatów przeprowadzane zostają na Walnych Zgromadzeniach Członków Oddziałów Terenowych.
- Delegaci na Walne Zgromadzenie Delegatów wybierani są w proporcji 1 delegat na każdą rozpoczętą trzydziestkę członków zwyczajnych danego Oddziału Terenowego.
- Mandat delegata utrzymuje ważność od chwili wyboru delegata przez cały okres kadencji Władz Naczelnych Towarzystwa i wygasa z chwilą przeprowadzenia kolejnych wyborów delegatów.
- Prawo reprezentacji na Walnym Zgromadzeniu Delegatów mają Delegaci z Oddziałów Terenowych wolnych od zadłużeń finansowych wobec Zarządu Głównego Towarzystwa na koniec roku poprzedzającego rok wyborczy.
- Delegat, który z przyczyn losowych nie może uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu Delegatów może przekazać mandat innemu Członkowi Oddziału Terenowego, z którego się wywodzi, posiadającemu bierne i czynne prawo wyborcze, pod warunkiem, że osoba ta została zaakceptowana przez Zarząd Terenowy Oddziału.
- W Walnym Zgromadzeniu Delegatów mogą brać udział z głosem doradczym:
- członkowie Zarządu Głównego Towarzystwa, członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej i redaktorzy czasopism, o ile nie zostali wybrani Delegatami;
- członkowie honorowi, o ile nie zostali wybrani Delegatami;
- zaproszeni goście.
§22
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów zwoływane jest przez Zarząd Główny Towarzystwa.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Delegatów Zarząd Główny Towarzystwa powiadamia Delegatów, co najmniej 30 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów zwołane w drugim terminie władne jest podejmować prawomocne uchwały bez wymaganej liczby członków określonej w § 19 ust. 4.
§23
- Walne Zgromadzenie Delegatów otwiera Prezes lub w jego zastępstwie Wiceprezes ustępującego Zarządu Głównego Towarzystwa, który pełni tę funkcję do momentu wyboru Przewodniczącego.
- Wybór Przewodniczącego dokonywany jest spośród kandydatów uczestniczących w Walnym Zgromadzeniu Delegatów, zgłaszanych przez Delegatów.
- Przewodniczącym zostaje członek zwyczajny, który uzyskał największą ilość głosów w głosowaniu jawnym.
- Obliczenia ilości uzyskanych głosów przez poszczególnych kandydatów na Przewodniczącego dokonuje ustępująca Główna Komisja Rewizyjna.
§24
- Przewodniczący zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów odpowiedzialny jest jednoosobowo za:
- organizację i sprawny przebieg Walnego Zgromadzenia Delegatów;
- przeprowadzenie wyborów zgodnie z regulaminem wyborczym;
- zredagowanie projektu uchwały zgodnie z treścią wniosków zgłoszonych przez Delegatów w czasie dyskusji oraz jego przyjęcie przez Walne Zgromadzenie Delegatów.
- Mandat Przewodniczącego zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów wygasa z chwilą przekazania protokołu z Walnego Zgromadzenia Delegatów, protokołu Komisji Wyborczej i uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów na ręce Prezesa i Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej nowo wybranych władz.
§25
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów zwoływane jest przez Zarząd Główny Towarzystwa w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia i przyjęcia wniosku.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów może zostać zwołane przez Zarząd Główny Towarzystwa:
- z własnej inicjatywy;
- na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej;
- na wniosek co najmniej 1/3 Zarządów Oddziałów Terenowych.
§26
Do kompetencji zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa;
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego Towarzystwa i Głównej Komisji Rewizyjnej;
- podejmowanie na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej uchwały w przedmiocie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu Towarzystwa;
- dokonanie wyboru zgodnie z przyjętym regulaminem wyborczym:
- Prezesa;
- członków Zarządu Głównego Towarzystwa;
- członków Głównej Komisji Rewizyjnej;
- zatwierdzanie wniosku Zarządu Głównego Towarzystwa w sprawie warunków i trybu płatności składek członkowskich;
- podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd Główny Towarzystwa i Delegatów;
- nadawanie godności członka honorowego Towarzystwa;
- podejmowanie uchwały o zmianie statutu;
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa.
§27
Prezes
- Prezes kieruje działalnością Zarządu Głównego Towarzystwa i reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- Prezes:
- dąży do zapewnienia warunków i określa strategię ogólnych rozwiązań i środków działania na rzecz wypełniania statutowych celów Towarzystwa i uchwał Walnego Zgromadzenia Delegatów;
- przewodniczy posiedzeniu Zarządu Głównego Towarzystwa i określa skład osobowy Prezydium, wyznacza zakresy działań wiceprezesów oraz czynności pozostałych członków Zarządu Głównego Towarzystwa;
- zwołuje posiedzenie Zarządu Głównego Towarzystwa i jego Prezydium, ustala program posiedzeń, przewodniczy obradom;
- przedstawia Zarządowi Głównemu Towarzystwa do akceptacji roczne plany działalności oraz składa sprawozdania z ich wykonania;
- sprawuje nadzór nad administracją Zarządu Głównego Towarzystwa i jest przełożonym pracowników zatrudnionych przez Zarząd Główny Towarzystwa;
- powołuje kolegia doradcze, zespoły robocze, zależnie od potrzeb, dla spełnienia określonych zadań.
- Funkcję Prezesa można pełnić nie dłużej niż przez dwie, następujące po sobie, kadencje.
- W razie zaistnienia czasowej lub trwałej przeszkody w pełnieniu funkcji przez urzędującego Prezesa funkcję jego pełni Pierwszy Wiceprezes.
- Prezes może przyznać wyróżnienia i nagrody zatwierdzone według regulaminu ustalonego przez Zarząd Główny Towarzystwa.
§28
Zarząd Główny Towarzystwa i jego Prezydium
- Zarząd Główny Towarzystwa wybierany jest przez Walne Zgromadzenie Delegatów w liczbie od 7 do 13 członków i kieruje działalnością Towarzystwa między Walnymi Zgromadzeniami Delegatów.
- Zarząd Główny Towarzystwa konstytuuje się na pierwszym powyborczym posiedzeniu zwołanym przez Prezesa.
- W skład Zarządu wchodzą:
- Prezes;
- Trzech Wiceprezesów, w tym Pierwszy Wiceprezes;
- Sekretarz;
- Skarbnik;
- do 7 Członków.
- Osoby, o których mowa w § 28 ust. 3 lit. b, c i d wybierane są przez Zarząd Główny Towarzystwa ze swojego składu.
- Posiedzenia Zarządu Głównego Towarzystwa zwołuje Prezes, ilekroć zajdzie tego potrzeba, nie rzadziej jednak niż 4 razy w roku.
- W posiedzeniach Zarządu Głównego Towarzystwa mogą brać udział, z głosem doradczym, Przewodniczący i Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej, redaktorzy czasopism Towarzystwa, Konsultant Krajowy w dziedzinie pediatrii, Dyrektor Podyplomowej Szkoły PTP, eksperci, doradcy i zaproszeni goście.
- Protokoły z posiedzeń Zarządu Głównego Towarzystwa w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni otrzymują: wszyscy członkowie Zarządu Głównego Towarzystwa i przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa oraz zaciągania zobowiązań upoważnieni są Prezes działający wspólnie ze Skarbnikiem lub dwóch członków Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa innych niż Prezes oraz Skarbnik, działających łącznie ze Skarbnikiem.
- Zarząd Główny Towarzystwa podejmuje uchwały większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków, a w przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa.
§29
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- podejmowanie działań w celu realizacji statutowych celów Towarzystwa i uchwał Walnego Zgromadzenia Delegatów;
- podejmowanie uchwal w przedmiocie rocznych planów działalności podstawowej określających:
- kalendarium konferencji i sympozjów naukowych organizowanych przez Oddziały Terenowe i Ogólnopolskie Sekcje;
- zakres działalności wydawniczej;
- obszar współpracy i wymiany międzynarodowej;
- kondycję organizacyjną i finansową Oddziałów Terenowych i Ogólnopolskich Sekcji;
- zlecanie bądź współuczestnictwo w organizacji, ustalaniu tematyki i powoływaniu komitetów naukowych:
- Ogólnopolskiego Zjazdu Pediatrów;
- regionalnych sympozjów organizowanych przez zintegrowane Zarządy Oddziałów Terenowych;
- zjazdów naukowych organizowanych przez Ogólnopolskie Sekcje;
- powoływanie redaktorów naczelnych i komitetów redakcyjnych czasopism Towarzystwa;
- zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa;
- powoływanie i znoszenie Oddziałów Terenowych i Ogólnopolskich Sekcji oraz nadzorowanie ich działalności;
- zatwierdzanie składu oficjalnych delegacji Towarzystwa wyjeżdżających za granicę;
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu bądź rezygnacji Towarzystwa z przynależności do stowarzyszeń i fundacji krajowych i zagranicznych;
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa;
- wydawanie oświadczeń w sprawach istotnych dla ochrony zdrowia dzieci i młodzieży oraz interesów lekarzy pediatrów;
- przyznawanie medalu pamiątkowego im. Józefa Brudzińskiego;
- występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń resortowych i państwowych dla członków Towarzystwa;
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Delegatów i powierzanie ich organizacji Zarządom Oddziałów Terenowych;
- zatwierdzanie kandydatury Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia Delegatów zgłaszanego przez Zarząd Główny Towarzystwa;
- przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu Delegatów:
- sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej oraz projektów głównych kierunków działalności Towarzystwa;
- wniosków w sprawie warunków i trybu płatności składek członkowskich;
- wniosków o nadanie godności członka honorowego Towarzystwa;
- wniosków we wszystkich innych sprawach wymagających rozstrzygnięcia przez Walne Zgromadzenie Delegatów,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządów Oddziałów Terenowych, Zarządów Sekcji w kwestii rozstrzygnięć sporów między członkami;
- uchwalenie regulaminów przyznawania tytułów honorowego Ambasadora Pediatrii, Partnera Polskiej Pediatrii, Przyjaciela Polskiej Pediatrii;
- powoływanie wszelkich komisji i sekcji problemowych działających przy Zarządzie Głównym Towarzystwa, dla spełnienia określonych zadań.
§30
- Pomiędzy posiedzeniami Zarządu Głównego Towarzystwa jego funkcję sprawuje Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa.
- W skład Prezydium wchodzi nie mniej niż 6 członków Zarządu Głównego Towarzystwa, to jest Prezes, 3 Wiceprezesów, Sekretarz i Skarbnik.
- Prezydium może podejmować uchwały przy obecności, co najmniej 4 członków, w tym Prezesa.
- Uchwały Prezydium podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd Główny Towarzystwa na jego najbliższym posiedzeniu.
- Posiedzenia Prezydium odbywają się, ilekroć zajdzie taka potrzeba, nie rzadziej jednak, niż co 2 miesiące.
- Protokoły z posiedzeń Prezydium w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie otrzymują wszyscy członkowie Zarządu Głównego Towarzystwa i przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej.
§31
Główna Komisja Rewizyjna
- Główna Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Towarzystwa i składa się z 5 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Delegatów.
- Na pierwszym posiedzeniu Główna Komisja Rewizyjna konstytuuje się, wybierając spośród siebie przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- Główna Komisja Rewizyjna pełni funkcje nadzorcze w stosunku do Komisji Rewizyjnych Oddziałów Terenowych i Komisji Rewizyjnych Ogólnopolskich Sekcji.
- Główna Komisja Rewizyjna:
- czuwa nad przestrzeganiem statutu, regulaminów wewnętrznych i uchwał Walnego Zgromadzenia Delegatów;
- kontroluje bezpośrednio gospodarkę finansową Zarządu Głównego Towarzystwa oraz pośrednio Oddziałów Terenowych i Ogólnopolskich Sekcji;
- kontroluje i poddaje krytycznej ocenie działalność merytoryczną i organizacyjną władz Towarzystwa.
- Główna Komisja Rewizyjna może występować z:
- wnioskami pokontrolnymi;
- wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu Głównego Towarzystwa bądź jego Prezydium;
- wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów.
- Główna Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zgromadzeniu Delegatów sprawozdanie ze swojej działalności oraz występuje z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu Towarzystwa.
- Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej bądź delegowani przez niego członkowie Komisji mogą brać udział w posiedzeniach wszystkich władz Towarzystwa z głosem doradczym.
- Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
ROZDZIAŁ V
Redaktorzy czasopism
§32
- Redaktorzy czasopism są powoływani i odwoływani przez Zarząd Główny Towarzystwa.
- Wybór redaktorów czasopism określa regulamin uchwalany przez Zarząd Główny Towarzystwa.
- Kadencja Redaktorów czasopism trwa nie dłużej niż 4 lata i pokrywa się z kadencją władz naczelnych Towarzystwa.
- Redaktorzy czasopism organizują i zapewniają warunki pracy zespołom redakcyjnym:
- przedstawiają Zarządowi Głównemu Towarzystwa wnioski w sprawie składu komitetu redakcyjnego i sposobu redagowania czasopisma;
- opracowują regulamin publikowania prac;
- w oparciu o recenzje dokonują selekcji nadesłanych prac w trosce o możliwie najwyższy poziom redagowanego czasopisma.
- Redaktorzy czasopism składają coroczne sprawozdania ze swej działalności Zarządowi Głównemu Towarzystwa.
- W razie zaistnienia czasowej bądź trwałej przeszkody w pełnieniu funkcji przez urzędującego Redaktora sposób rozwiązań porządkujących określa w uchwale Zarząd Główny Towarzystwa.
ROZDZIAŁ VI
Podyplomowa Szkoła Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego
§33
- Polskie Towarzystwo Pediatryczne prowadzi Podyplomową Szkołę Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego (dalej: Szkoła).
- Na czele Szkoły stoi Dyrektor powoływany przez Zarząd Główny Towarzystwa.
- Regulamin funkcjonowania Szkoły przyjmowany jest w drodze uchwały przez Zarząd Główny Towarzystwa.
ROZDZIAŁ VII
Oddziały Terenowe Towarzystwa
§34
- Oddziały Terenowe Towarzystwa zwane dalej Oddziałami są podstawowymi jednostkami organizacyjnymi Towarzystwa.
- Oddział powoływany jest przez Zarząd Główny Towarzystwa uchwałą, która określa teren działania Oddziału.
§35
Władzami Oddziału są:
- Walne Zebranie Członków Oddziału;
- Zarząd Oddziału;
- Komisja Rewizyjna Oddziału.
§36
- Kadencja władz Oddziału trwa nie dłużej niż 4 1ata.
- Członkowie władz pełnią swe funkcje honorowo.
- Uchwały władz Oddziału zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
- W razie zmniejszenia składu osobowego władz Oddziału, organ władzy, na podstawie podejmowanej uchwały, uzupełnia swój skład o nowych członków w liczbie nieprzekraczającej 1/3 liczby statutowego składu. Podejmując uchwałę organ władzy bierze pod uwagę wyniki wyborów do gremium.
- Oddział musi liczyć co najmniej 30 Członków zwyczajnych.
§37
Walne Zebranie Członków Oddziału
- Najwyższą władzą Oddziału jest Walne Zebranie Członków Oddziału.
- Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału:
- w terminie poprzedzającym co najmniej 3 miesiące Walne Zebranie Delegatów Towarzystwa;
- z powiadomieniem członków Oddziału o terminie, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym dniem zebrania.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwołane w drugim terminie władne jest podejmować prawomocne uchwały bez wymaganej liczby członków określonej w § 36 ust. 3.
- Walnemu Zebraniu Członków Oddziału przewodniczy członek Oddziału zaproponowany przez Zarząd Oddziału i przyjęty w głosowaniu jawnym przez Walne Zebranie Członków Oddziału. Postanowienie to nie uchybia możliwością zgłaszania innych kandydatur na Przewodniczącego Walnego Zebrania Członków Oddziału.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków Oddziału zapadają zwykłą większością głosów z zastrzeżeniem § 36 ust. 3 zdanie drugie.
- Uchwała Walnego Zebrania Członków, o której mowa w § 39 pkt 4 podjęta z uchybieniem terminu wskazanego w § 37 ust. 3 lit. a jest nieważna.
- Z głosem doradczym mogą brać udział w Walnym Zebraniu Członków Oddziału:
- członkowie naczelnych władz Towarzystwa niezrzeszeni w Oddziale zwołującym Walne Zebranie Członków Oddziału;
- członkowie honorowi zrzeszeni w Oddziale;
- zaproszeni goście.
§38
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału:
- z własnej inicjatywy;
- na wniosek Władz Naczelnych Towarzystwa;
- na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału;
- na wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane jest w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§39
Do kompetencji zwyczajnego Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
- uchwalanie kierunków działalności merytorycznej i finansowej Oddziału, zgodnie z postanowieniami i uchwałami Władz Naczelnych Towarzystwa;
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej oraz podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwały w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu Oddziału;
- wybór zgodnie z przyjętym regulaminem wyborczym:
- przewodniczącego;
- członków Zarządu Oddziału;
- członków Komisji Rewizyjnej Oddziału;
- wybór Delegatów na Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa;
- zatwierdzanie wniosków i postulatów zgłaszanych na Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa;
- rozpatrywanie spraw wniesionych przez Zarząd Oddziału, Komisję Rewizyjną i członków Oddziału oraz podejmowanie w tym zakresie odpowiednich uchwał i postanowień.
§40
Zarząd Oddziału i jego Prezydium
- Zarząd Oddziału wybierany jest przez Walne Zgromadzenie Członków Oddziału w liczbie 5–13 osób zależnie od zakresu działalności i potrzeb Oddziału.
- Posiedzenia Zarządu Oddziału zwołuje przewodniczący, ilekroć zajdzie tego potrzeba, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu. Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie wice-przewodniczącego, sekretarza i skarbnika. Zarząd określa następnie zakres obowiązków poszczególnych członków i ustala skład Prezydium.
- W posiedzeniu Zarządu Oddziału mogą brać udział z głosem doradczym członkowie władz naczelnych Towarzystwa, członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału, zaproszeni eksperci, doradcy i goście.
- W razie zaistnienia czasowej lub trwałej przeszkody w pełnieniu funkcji przez urzędującego przewodniczącego, funkcję jego pełni wice-przewodniczący.
§41
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- reprezentowanie Oddziału na zewnątrz, kierowanie jego działalnością i realizowanie celów Towarzystwa, zgodnie z postanowieniami statutu oraz uchwałami i wytycznymi władz Naczelnych Towarzystwa;
- przedstawianie do akceptacji Zarządowi Głównemu tematyki i terminów organizowanych sympozjów i konferencji naukowych;
- przyjmowanie i skreślanie członków, prowadzenie na bieżąco ich ewidencji oraz pobieranie składek członkowskich;
- powoływanie i rozwiązywanie Sekcji Specjalistycznych Oddziału oraz nadzorowania ich działalności;
- powoływanie doraźnych komisji problemowych na rzecz spełniania statutowych celów Towarzystwa bądź własnego programu Oddziału;
- zarządzanie majątkiem Oddziału w ramach uprawnień przyznanych przez Zarząd Główny Towarzystwa określonych w regulaminie działalności finansowej Towarzystwa;
- zgłaszanie do Zarządu Głównego Towarzystwa wniosków o nadanie godności członka honorowego, wyróżnianie medalem pamiątkowym im. Józefa Brudzińskiego oraz innych odznaczeń dla członków Oddziału;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków Oddziału i przedstawianie na nim sprawozdań ze swej działalności.
§42
- Działalnością Oddziału pomiędzy posiedzeniami Zarządu Oddziału kieruje jego Prezydium.
- Prezydium jest zdolne do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 3 członków, w tym przewodniczącego.
- Uchwały Prezydium podlegają zatwierdzeniu na najbliższym posiedzeniu Zarządu Oddziału.
§43
- Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna Oddziału:
- czuwa nad przestrzeganiem statutu, regulaminów wewnętrznych i uchwał Walnego Zebrania Członków Oddziału;
- kontroluje gospodarkę finansową oraz działalność merytoryczną władz Oddziału.
- Komisja Rewizyjna Oddziału może występować z:
- wnioskami pokontrolnymi;
- wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu Oddziału bądź jego Prezydium;
- wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Oddziału.
- Komisja Rewizyjna Oddziału składa Walnemu Zebraniu Członków Oddziału sprawozdanie ze swej działalności oraz występuje z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału mogą brać udział z głosem doradczym we wszystkich posiedzeniach władz Oddziału.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału nie mogą pełnić innych funkcji we władzach naczelnych Towarzystwa.
§44
- O wszystkich zmianach siedziby bądź składu osobowego Władz Oddziału Terenowego należy zawiadomić w terminie 14 dni:
- Zarząd Główny Towarzystwa;
- właściwy terenowo oddział administracji państwowej.
ROZDZIAŁ VIII
Sekcje Specjalistyczne
§45
- Sekcja Specjalistyczna zwana dalej Sekcją skupia członków Towarzystwa zainteresowanych określoną dyscypliną medycyny wieku rozwojowego zrzeszonych i opłacających składki w Oddziałach Terenowych.
- Przystąpienie do Sekcji następuje na drodze pisemnej deklaracji złożonej przez członka zwyczajnego Władzom Sekcji.
- Członkostwo Sekcji wygasa w wyniku:
- rezygnacji z przynależności do Sekcji zgłoszonej Władzom Sekcji;
- utraty członkostwa Towarzystwa;
- Sekcję powołuje:
- przy Oddziale Terenowym - Zarząd Oddziału na wniosek, co najmniej 10 członków;
- Ogólnopolską - Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na wniosek Sekcji działającej przy Oddziałach Terenowych.
- Strukturę organizacyjną Sekcji Ogólnopolskiej określa regulamin opracowany przez Zarząd Sekcji i zatwierdzony przez Zarząd Główny Towarzystwa.
- Rozwiązanie Sekcji następuje na mocy uchwały Zarządu, który ją powołał.
- Sekcja rozwija zainteresowania i upowszechnia postęp wiedzy w określonej dyscyplinie medycyny poprzez:
- organizację posiedzeń naukowo-szkoleniowych i kursów dokształcających;
- organizację sympozjów i konferencji naukowych;
- współudział w działalności wydawniczej Towarzystwa.
§46
- Władzami Sekcji są:
- na poziomie Sekcji Oddziału - Przewodniczący Sekcji;
- na poziomie Sekcji Ogólnopolskiej - Walne Zebranie Członków Sekcji, Przewodniczący, Zarząd Sekcji oraz Komisja Rewizyjna Sekcji.
- Władze Sekcji wybierane są przez Walne Zebranie Członków Sekcji.
- Kadencja władz Sekcji trwa nie dłużej niż 4 1ata.
§47
- Walne Zebranie Członków Sekcji zwoływane jest przez Zarząd Sekcji:
- z inicjatywy własnej;
- na wniosek Zarządu Głównego Towarzystwa.
- Walne Zebranie Członków Sekcji:
- rozpatruje i przyjmuje sprawozdanie z działalności Zarządu Sekcji oraz podejmuje na wniosek Komisji Rewizyjnej Sekcji uchwałę w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu Sekcji;
- dokonuje wyboru zgodnie z przyjętym regulaminem wyborczym: przewodniczącego, 5-7 osobowego Zarządu Sekcji oraz 3 osobowej Komisji Rewizyjnej Sekcji;
- zatwierdza wnioski i postulaty zgłaszane na Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa.
§48
- Działalnością Sekcji pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków Sekcji kierują Przewodniczący i Zarząd Sekcji, którzy:
- reprezentują Sekcję na zewnątrz oraz wobec władz naczelnych Towarzystwa;
- opracowują roczne plany działalności Sekcji, określają tematykę i terminy organizowanych sympozjów i konferencji naukowych oraz przedstawiają je do akceptacji Zarządowi Głównemu Towarzystwa;
- składają sprawozdanie ze swej działalności Walnemu Zebraniu Członków Oddziału;
- odpowiadają za przestrzeganie regulaminu działalności finansowej Towarzystwa;
- prowadzą na bieżąco ewidencję członków Sekcji;
- zgłaszają do Zarządu Głównego wnioski o nadanie godności członka honorowego Towarzystwa, wyróżnienia medalem pamiątkowym im. Józefa Brudzińskiego oraz innych odznaczeń dla członków Sekcji.
§49
- Komisja Rewizyjna Sekcji czuwa nad przestrzeganiem Regulaminu działalności finansowej Towarzystwa przez Zarząd Sekcji.
- Komisja Rewizyjna Sekcji występuje wobec Walnego Zebrania Członków Sekcji z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Sekcji.
ROZDZIAŁ IX
Wyróżnienia i nagrody
§50
- Towarzystwo posiada medal honorowy im. Józefa Brudzińskiego przyznawany osobom szczególnie zasłużonym dla Towarzystwa i medycyny wieku rozwojowego. Osoby wyróżnione tym medalem uprawnione są do noszenia odznaki członkowskiej w kolorze złotym. Tryb przyznawania medalu pamiątkowego im. Józefa Brudzińskiego określa regulamin uchwalany przez Zarząd Główny Towarzystwa.
- Członkostwo honorowe Towarzystwa przyznawane jest przez Walne Zgromadzenie Delegatów osobom wybitnie zasłużonym dla medycyny wieku rozwojowego lub dla Towarzystwa. Kandydatury osób zasłużonych zgłaszają Oddziały Terenowe i Zarząd Główny Towarzystwa. Tryb przyznawania członkostwa honorowego oraz wzór dyplomu określa regulamin ustalony przez Zarząd Główny Towarzystwa.
- Członek honorowy Towarzystwa posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego i zwolniony jest z opłacania składek członkowskich. Członek honorowy dysponuje jedynie głosem doradczym podczas Walnego Zgromadzenia Delegatów, o ile nie został wybrany Delegatem oraz podczas Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału.
- Członkostwo honorowe wygasa poprzez dobrowolne zrzeczenie się zgłoszone na piśmie Zarządowi Głównemu Towarzystwa.
- Towarzystwo może ustalić wyróżnienia i nagrody, i przyznać je osobom fizycznym, i prawnym, zasłużonym w realizacji celów statutowych Towarzystwa lub dla samego Towarzystwa w postaci tytułu honorowego Ambasadora Pediatrii oraz Przyjaciela Pediatrii.
ROZDZIAŁ X
Majątek Towarzystwa
§51
- Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i środki pieniężne.
- Dochody Towarzystwa mogą stanowić następujące źródła:
- składki członkowskie;
- zapisy, dotacje i darowizny;
- wpływy z majątku ruchomego i nieruchomego.
- Środkami majątkowymi Towarzystwa dysponuje:
- Zarząd Główny Towarzystwa;
- Zarządy Oddziałów Terenowych i Zarządy Ogólnopolskich Sekcji Specjalistycznych w ramach uprawnień określonych w regulaminie działalności finansowej Zarządu Głównego Towarzystwa.
- Zarządy Oddziałów Terenowych i Ogólnopolskich Sekcji nie mogą zaciągać zobowiązań finansowych bez pisemnej zgody Zarządu Głównego Towarzystwa.
- Zarządzanie funduszami Towarzystwa określa regulamin działalności finansowej Zarządu Głównego Towarzystwa.
ROZDZIAŁ IX
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§52
- Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa następują w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów, podjętej większością, co najmniej 2/3 głosów w obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby Delegatów.
- Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa określi sposób likwidacji oraz cele, na jakie ma być przeznaczony jego majątek.